Sen

Procedure Sen

Op 13 januari 2014 (de dag dat Jia 1 jaar in Nederland was) hebben we de aanvraag voor het BKA-nummer op de post gedaan. Het begin van het wachten is begonnen.

In maart hebben we de gesprekken met Raad voor de Kinderbescherming gehad. Deze gesprekken verliepen erg vlot en op 28 maart kregen wij onze BT (beginseltoestemming) voor de 2e procedure.

Op 18 juni hadden wij bij Van de Valk in Zwolle het SN-gesprek en het landenintake gesprek met onze contactpersonen van Stichting Meiling. Deze gesprekken waren erg fijn. Na deze gesprekken konden wij bezig met het verzamelen van de documenten voor de pre-screening van CSS.

In juli zijn deze documenten naar CSS gestuurd en op 9 augustus kregen wij het goede nieuws te horen dat wij ook deze keer waren goedgekeurd. Nu konden we bezig met het verzamelen van de resterende documenten en het maken van een fotoboek.

Op 20 september tijdens de jaarlijkse meilingdag (dat deze keer gehouden werd in de efteling) zijn de documenten persoonlijk meegenomen door de directrice van het kindertehuis. Zij was ook op deze dag aanwezig. Vanaf die dag begon het wachten op “het telefoontje”.

Jaaaaa op 10 juli 2015 werden wij gebeld door Erna (ons contactpersoon) dat wij de trotse ouders en broer zijn geworden van een prachtige zoon en broertje. Wij noemen hem Sen Shr-Je, roepnaam Sen. Onze vakantie kon niet mooier beginnen (we waren namelijk onderweg naar Zuid Frankrijk). De hele vakantie hebben we in een roes beleefd.

Na de vakantie konden we direct bezig om alle papieren voor elkaar te maken. Op donderdag 28 augustus hadden wij een afspraak bij de notaris, op vrijdag 29 augustus zijn we bij de rechtbank in Almelo geweest en op maandag 31 augustus hebben we het welbekende rondje Den Haag gedaan.

Op 2 september zijn onze papieren weer naar Taiwan verstuurd.

Op woensdag 21 oktober kregen wij het bericht dat de court hearing van Sen op 10 november zal plaatsvinden. Wij hoeven niet bij deze court hearing aanwezig te zijn en hoeven dus ook geen 4-5 weken in Taiwan te verblijven.

Woensdag 20 januari 2016. Eindelijk, eindelijk, hebben wij het telefoontje gekregen dat we naar Sen mogen afreizen. Na weken van wachten op de uitspraak van de rechter is het dan zover! Zaterdag 30 januari vliegen we eindelijk naar Sen toe!!

Zaterdag 30/Zondag 31 januari.

Zaterdag zijn we om 1500 vanuit huis vertrokken naar Schiphol om daar om 1700 Dorien, onze begeleidster, te ontmoeten. En dan om 2100 vertrok het vliegtuig. Uiteraard niet zonder eerst de nodige vertraging bij de check-in en douane.

De vlucht verliep prima. Jia heeft ongeveer 6 uurtjes geslapen, maar heeft zich verder prima gedragen. Verder ging het redelijk vlot en we waren zelfs 45 minuten eerder dan schema. Henry Wang heeft ons bij het vliegveld afgehaald en naar ons hotel gebracht. Dit tripje was maar 40 minuutjes. Een goed hotel dit keer met een ruime familie-suite. Even uitpakken en douchen en daarna wat gegeten bij Chili's. Sonja en Dorien zijn nog even naar de nightmarket gegaan, maar ik ben met Jia alvast naar de kamer gegaan. Hij was moe en moest natuurlijk ook nog even wennen. Dan straks op tijd naar bed en morgen eindelijk naar Sen!!

Maandag 1 februari 2016!

Afgelopen nacht was lichtelijk gebroken. Jia had redelijk last van de jetlag en vond midden in de nacht dat hij genoeg geslapen had en kreeg honger... Na een uurtje op de bank en wat fruittoetje viel hij uiteindelijk dan wel weer in slaap. Rond 0800 hebben we ontbeten en zijn daarna met Dorien in de taxi naar het hoofdkantoor van CSS gereden waar de overdracht plaats zou vinden. We waren wat aan de vroege kant en moesten dus even wachten op het pleeggezin dat Sen zou brengen. Voor de zenuwen niet goed...

Niet lang daarna arriveerde het pleeggezin met Sen. In een ruimte waar de kinderen ook konden spelen vond toen de overdracht plaats. In een toch wel emotioneel gesprek hebben we veel en waardevolle informatie gekregen van de pleegouders. Dit alles werd begeleid door Georgie, een medewerkster van CSS. Na een emotioneel afscheid, waar ook de dochters van het gezin bij aanwezig waren, zijn we terug naar ons hotel gegaan. Sen was wel heel verdrietig en miste zijn pleegouders wel. Maar na een klein slaapje ging het alweer wat beter.

We hebben nu net gegeten en Sen doet het al weer een stuk beter. Hij voelt zich al redelijk vertrouwd met Sonja en begint mij ook langzaam aan minder eng te vinden:-). Jia vindt hij helemaal geweldig en zijn grote broer gedraagt zich nu ook echt als een grote broer. Beide liggen nu te slapen en hopelijk blijft dat ook even zo....

Dinsdag 2 februari 2016

Vannacht heeft Sen heerlijk geslapen. Bijna de klok rond. Jia moest midden in de nacht toch even weer wat tukjes eten en wat kletsen, maar ging na een uurtje of 3.... toch weer slapen. Vandaag zijn we na het ontbijt richting de Taipei 101 gegaan. Wat dingetjes bekeken daar en even wat gegeten. Vervolgens naar een shopping mall voor de nodige souvenirtjes en andere prullaria. Verder een beetje rustig aan gedaan. Vanavond hebben we wat gegeten met Dorien en een ander stel dat hier al 1,5 week was. Zij hebben een dochtertje geadopteerd. Van zowel Dorien als het andere stel was het de laatste avond hier. Zij vliegen vannacht terug. We zijn dus nu nog met z'n viertjes hier.

Woensdag 3 februari 2016

Na het ontbijt zijn wij vanmorgen in de taxi gestapt voor de tweede meeting op het hoofdkantoor van het CSS. Dit keer om de laatste officiële documenten door te nemen en, nog belangrijker, de ontmoeting met Sens biologische moeder. Wij willen eigenlijk geen details hierover kwijt, maar dit was wel een moeilijk en emotioneel gesprek.

Na dit gesprek hebben we nog het een en ander doorgenomen met Donna Justus, hoofd CSS, en zijn vervolgens weer met de taxi naar het hotel gegaan.

Na de lunch en slaapjes (daar zijn ze weer) zijn we met de jongens naar het Chiang Kai Shek memorial hall gegaan. Dit is een ritje van ongeveer een kwartier met de metro. Een paar foto's, wat rondgelopen en natuurlijk naar de aflossing van de wacht gekeken. Op dit moment liggen beide kerels al weer een poosje in bed te snurken. Voor morgen staat de dierentuin op het programma. Hopen op een beetje droog weer dus....

Oh ja, op de homepagina staat nog een klein filmpje van onze jongens:-)!

Donderdag 4 februari 2016

De tijd gaat best snel hier..! Vannacht is weer redelijk rustig verlopen. Sen slaapt als een blok (kunt er een kanon bij afschieten), maar Jia wordt s'nachts nog wel eens wakker. Toch nog iets last van jetlag, heimwee...Maar als papa erbij in komt, slapen we tot half negen:-),

Vandaag de Taipei Zoo bezocht. We hadden Jia belooft om naar de pandaberen te gaan, want die vindt hij geweldig. UIteraard is er dan stroomstoring in het verblijf op net die dag dat er een stel Nederlanders komen. Maar gelukkig was dat s'middags verholpen. Een leuke, ruim opgezette dierentuin die wel €3,20 met z'n vieren kost!! Aan het eind van de middag zijn we terug naar ons hotel gegaan. De jongens hebben eerst nog wat gespeeld en zijn daarna met z'n tweetjes in bad gegaan. Ze hadden de grootste lol samen. Ze liggen nu heerlijk te slapen en ik (Edward) ga nog even naar de night market om de nodige prullaria te scoren.

Vrijdag 5 februari 2016

Nou, dat was me het nachtje wel weer. Als het de kinderen niet zijn, dan houdt het halve brandweerkorps van Taipei je wel wakker. Om een uur of twaalf veel geloei en kabaal, bleek er brand te zijn in een appartementencomplex iets verderop in de straat. En als je dan toch wakker bent, dan ga je ook maar even kijken. Het was gelukkig snel onder controle.

Vanmorgen dus maar even gerelaxt met z'n allen en zijn toen rond het middaguur naar de Taipei 101 gegaan. Eerst even een hapje gegeten en daarna zijn Jia en ik met de snelste lift ter wereld (stond er ) naar de bovenste verdieping gegaan voor een geweldig uitzicht. Sonja is met Sen beneden gebleven om te shoppen.

Daarna hebben we de metro gepakt richting de Longshan Temple. Een prachtig gebouw en mooi om te zien hoe de mensen hier hun geloof beleven. Zo'n dag gaat toch weer snel voorbij en de boys slapen op dit moment al weer. Het is hun en onze laatste nacht in Taiwan. De tijd vliegt wel voorbij en dat geeft toch wel een raar gevoel. We willen natuurlijk graag naar huis, maar het is morgen ook Sens laatste dag in zijn geboorteland...

Als het weer het toelaat willen we morgen met de Maokong Gondola de bergen in om daar een leuk dorp te bezoeken. De koffers zijn al redelijk gepakt, dus we hebben nog even de tijd. We worden om 21:00 opgehaald en onze vlucht vertrekt om 00:20. Een vlucht van ongeveer 13 uur met z'n vieren.

Alvast heel erg bedankt voor alle leuke reacties in ons gastenboek. We waarderen dit enorm.

Zaterdag 6 februari 2016

Het was alweer de laatste dag in Taiwan. Op dit moment zijn onze koffers gepakt en wachten we op de taxi die rond 21.00 komt. Onze vlucht vertrekt om 00.20 lokale tijd. Vandaag was het de planning om in de Gondola te gaan, maar daar hebben we toch maar vanaf gezien. Afgelopen nacht is er, zoals bekend, een fikse aardbeving in het zuiden van Taiwan geweest. Deze konden wij hier ook nog redelijk voelen. Dus maar het zekere voor het onzekere genomen en niet in een gigantische skilift van anderhalf uur gegaan. In plaats daarvan hebben we wat geshopt en zijn we met de kids naar een park gegaan waar ook een klein speeltuintje was. Vervolgens terug naar het hotel en begonnen met laatste dingen in de koffers te pakken. Het is een onvergetelijke reis geweest en verlaten dit land enorm gelukkig, maar wel met wat gemengde gevoelens. Maar blijdschap en geluk overheersen met 2 zulke prachtige zoons uit Taiwan!

Zondag 7 februari 2016

We zijn thuis!

Na een lange vlucht van 13,5 half uur zijn we dan eindelijk thuis. Gisteravond om 00.20 lokale tijd zijn we vertrokken vanuit Taipei. Het inchecken verliep redelijk soepel wat toch maar weer altijd afwachten is ivm de verschillende paspoorten en dergelijke. De vlucht verliep verder ook redelijk probleemloos. We konden in eerste instantie niet naast elkaar zitten ivm de baby basket voor Sen, die hij, zo later bleek, toch niet kon gebruiken. Ik zat een rij erachter, maar omdat de stoel naast mij vrij was hadden we mooi de ruimte. Sen heeft 11 uur geslapen en Jia maar een uurtje of 3. Maar hij heeft zich verder erg goed gedragen. En toen natuurlijk de aankomst in Nederland. Geweldig, wat een onthaal! Familie en vrienden stonden ons op te wachten met vlaggetjes, cake, ballonen en een spandoek. Heel mooi! Na een klein glaasje (kinder)champange zijn we samen met de familie in een taxibus naar Rijssen gegaan. Bij thuiskomst was het huis versierd met vlaggetjes en 2 borden in de tuin. Binnen was het even feestelijk en Jia en Sen kregen beide cadeautjes. Na een kopje koffie met een stukje taart (met dank aan een aantal lieve buren) is de visite toen ook weer naar huis gegaan. En toen waren we thuis, met z'n viertjes. Eerst even bijgekomen van alle indrukken, even uitgerust op de bank, spullen uitgepakt en opgeruimd en toen een hollandse maaltijd gekookt. Aardappelen met broccoli en vlees. En Sen vond het heerlijk. Daarna zijn de jongens in bad en naar bed gegaan. Jia viel als een blok in slaap en ook Sen ging zonder echt te morren gewoon heerlijk in zijn nieuwe bedje slapen.

Een mooi einde van een onvergetelijke week. Dit is tevens ook de laatste dagelijkse update van onze blog. We willen iedereen die ons heeft gevolgd bedanken voor het lezen en meeleven. De komende weken zullen we nog we af en toe wat verhaaltjes en foto's van onze boys toevoegen. Bedankt!

Zondag 14 februari 2016

Alweer een week thuis, alweer een week samen in Nederland. En een betere start hadden we ons eigenlijk niet kunnen wensen. Sen went al goed. Het slapen ging eigenlijk vanaf het begin prima. Het naar bed gaan kost enigszins wat moeite en s ‘nachts nog een enkele keer wakker, maar gezien de verandering van omgeving en ook de jetlag kon het niet beter. Ook het eten gaat eigenlijk prima. Sen was alleen melk en rijstepap gewend, maar in Nederland eet hij s ‘avonds gewoon met de pot mee. Broccoli, rode kool, aardappelen, vlees, noem het maar op. Sen smult lekker mee. En ook Jia doet het voortreffelijk. Het is voor hem natuurlijk ook wel wennen, een nieuw broertje in huis. Aandacht en speelgoed moeten nu gedeeld worden. Soms is het uiteraard wel vervelend als je broertje aan je autootjes zit, maar verder is hij enorm blij met z'n lieve broertje. Trots trakteerde hij op Roezemoes, omdat hij een nieuw broertje had. En voor papa en mama is het ook wel een verandering, maar wel een waar we enorm blij en gelukkig mee zijn. Wat wil je nog meer als je twee zulke ventjes samen in de kamer ziet spelen of wanneer zo'n dreumesje met een grote glimlach op je af komt stappen. Trots en geluk!